چهار شنبه 29 فروردین 1403 ** 29/01/1403
تغییرات گسترده در زیباسازی شهری مرکز استان طی دو سال اخیر/ شمارش معکوس برای نصب المان یاسوج

با نگاهی به المان سازی ها و تاریخچه آن در دنیا و کشور، هویت نگاری در ساختار این طرح ها نمایان شده و امروزه شهر یاسوج نیز باید در راستای پیوند هنر، معماری و هویت خود گام بردارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری، خبرگزاری مهر نوشت: المان سازی ها از دیرباز نقش مؤثری در معرفی هر منطقه و شهر داشته و برند سازی های گردشگری نیز گاهاً با تکیه بر چارچوب یک مجسمه یا نماد شکل گرفته است.

این روزها نگاه‌ها به المان سازی تلفیقی از هنر و معماری با تکیه بر نمادها، ساختارها و ظرفیت‌های هر منطقه رقم می‌خورد.

در دو سال اخیر نگاه‌ها به ساختار زیبایی شناسی شهری تغییر کرده و کدهای خوبی از این حرکت به گوش می‌رسد.

شاید کلید این مهم را بتوان در حضور هنرمندان پای کار زیباسازی شهری دانست. جایی که هنرمندانی از جمله فعالین حوزه هنری چالش‌های جدید و بسیار مهمی را در نشست‌هایی بی سابقه با شهرداری یاسوج مطرح کردند.

این موضوع فتح بابی شد تا پنجره زیباسازی شهری با نگاه تخصصی و زیبایی شناختی پیوند خورده و شهرداری و هنرمند در یک قاب حرف‌های جدیدی را به اطراف مخابره کنند.

در همین راستا شهردار یاسوج از تغییرات نگاهی گسترده المان سازی ها و زیبا سازی شهری با پیوند هنر و هنرمند با بدنه این مجموعه خبر داد.

نستهن مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در راستای ادامه برنامه‌های المان سازی تخصصی در شهر یاسوج، مقرر شد که المان یاسوج ساخته و جایگزین یک طرح سازه قدیمی شود.

مقدم با بیان اینکه طرح قدیمی هویت و نماد خاصی محسوب نمی‌شد، اظهار کرد: پیشنهادات مختلفی نیز از سوی هنرمندان برای تغییر این طرح داشتیم.

وی افزود: در همین راستا المان یاسوج در دست طراحی بوده و با تخریب طرح قدیمی جایگزین آن خواهد شد.

مقدم خاطرنشان کرد: ظرف ۱۰ روز آینده عملیات تکمیل فنداسیون و آماده سازی نصب انجام خواهد شد.

مقدم با بیان اینکه طی چند سال اخیر اقدامات توسعه‌ای در بخش المان سازی شهر یاسوج انجام شده است، عنوان داشت: المان‌ها می‌توانند بیانگر هویت هر شهر باشند.

شهردار یاسوج گفت: طی دو سال اخیر مسابقات المان سازی با محوریت شهر یاسوج و با نگاه ملی برگزار شده است.

مقدم تصریح کرد: بخش دیگری نیز طراحی احجام کوچک بوده که در مناطق مختلف شهری به چشم می‌خورد.

شهردار یاسوج با تاکید بر اینکه در قالب مسابقه بزرگ دیوار نگاری نیز تغییرات مناسبی در سطح شهر یاسوج شکل گرفت، بیان کرد: ۳۳ مورد دیوار نگاری در چارچوب این طرح اجرایی شد.

وی گفت: شهر خوب را شهروند خوب می‌سازد و پیوند هنر و جامعه می‌تواند ایجاد کننده تغییرات رفتاری مناسبی باشد که از منظر هنر کلید خورده و مفاهیم را به بدنه و ساختار جامعه تزریق کند.

رئیس حوزه هنری استان نیز در این خصوص با بیان اینکه هر شهر هویتی مستقل از دیگر شهرها دارد، گفت: مهمترین عرصه بروز هویت یک شهر، میادین، المانها و نمادها و در مجموع معماری آن شهر است.

شریف اسلامی اظهار داشت: شهر یاسوج به عنوان یک شهر لرنشین با سابقه مردمی که زندگی کوچ نشینی داشته‌اند و استقرار این شهر در دامنه‌های دنا و در میان جنگل‌های بلوط هویت مستقل خود را طلب می‌کند.

وی بیان کرد: قطعاً در ساخت و سازها و معماری‌ها و شهرسازی باید این هویت دیده شود و مهمتر از آن بخشی از این هویت سازی در نام‌هایی است که بر خیابان‌ها و اماکن عمومی و خصوصی نهاده می‌شود و اتفاقاً این بخش بسیار مهم است.

اسلامی با بیان اینکه هویت شهری و هویت شهروندان در تعامل با هم هستند، تصریح کرد: طی یکی دوسال اخیر شهرداری حرکتی جدی و مثبت را در این بخش شروع کرده که با استمرار آن می‌توان به آینده شهر و هویت بخشی در این شهر امیدوار بود.

نظرات کاربران

نظر خود را بیان کنید

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک :

نظرات