جمعه 10 فروردین 1403 ** 10/01/1403
یادداشت معاون شهرسازی شهرداری یاسوج درباره زلزله های اخیر

سید ذبیح الله رمضانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری یاسوج طی یادداشتی با اشاره به زلزله های اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد نوشت:

زلزله خبر نمی کند؛ اصطلاحی که همه با آن آشنا هستیم ولی از آن تجربه نمی گیریم تکانی که تکانمان نداد.

سالهاست که در اقصی نقاط ایران زلزه هایی با قدرت کم و یا زیاد به وقوع پیوسته و خطرات جانی و مالی فراوانی را ببار خواهد آورد و هنگام وقوع آن به حال زلزله زدگان نگران شده و با توجه به توان خود کمکهایی را به آنها نیز می کنیم.

ولی این موضوع نمی تواند تجربه ای برای ما باشد تا به حال خود نگران باشیم که با بی تدبیری و بی توجهی به این پدیده آسمانی و فقط برای فرار از 5 تا 10 درصد هزینه های اضافی در یک ساختمان مسکونی خود را به دامان زلزله می سپاریم و توکلمان را به خدا می کنیم و خود و خانواده خود را به دست تقدیر می سپاریم. تقدیری که خود برای خود و همنوعانمان رقم می زنیم. تقدیری که با کمی تدبیر و اعتماد به علم مهندسی ساختمان می توان آن را تغییر داد.

در طبیعت لایزال الهی اگر به اطرافمان توجه کنیم می بینیم که جان تمام انسانها بدست کسانی سپرده شده اند که از نخبگان جامعه بوده و می توانند بهترین یا بدترین ها را برای بشریت بسازند.

نخبگانی که با اعتماد به آنها می توان ضمن صرفه جویی در ساخت و ساز مسکن و رعایت ضوابط فنی آرامش را به جامعه هدیه کنیم. ولی متاسفانه در جامعه ما به شغل والای معلمی که پرورش دهنده همه نخبگان جامعه بوده در یک سوء و به علم مهندسی در سوی دیگر توجه کمتری شده است.

در بین تمام رشته های مهندسی، مهندس ساختمان کسی است که برای تمام اقشار جامعه می تواند زندگی آرام یا زندگی نا آرامی را به ارمغان بیاورد. پس بیائید با کمی تامل به این قشر از جامعه اعتماد کرده و ساخت و ساز خود را به آنها بسپاریم تا جلوی سودجویی و فرصت طلبی بعضی از افراد جامعه را با رعایت ضوابط فنی بگیریم.

متاسفانه در جامعه کنونی کسانی هستند که به عنوان بساز و بفروش در جامعه فقط به سود حاصل از ساخت مسکن توجه کرده و با ساخت و سازهای بدور از نظارت مهندسین ساختمان جان و مال مردم را به خطر می اندازند. و عده ای دیگر از مردم استانمان با تفکر غلط از اینکه اگر ساختمانی فنی و زیر نظر مهندسین احداث نمایند متحمل هزینه های بیشتری خواهند شد و همین تفکر غلط باعث گردیده تا هم با جان خود و خانواده خود بازی کنند و هم سرمایه ملی را با استفاده غلط در مصالح عملاً نابود نمایند.

در صورتیکه با مقایسه ساده ای از یک ساختمان فنی با ساختمان غیرفنی به این نتیجه خواهیم رسید که اولین توجه به تجربه مهندسین ساختمان و اعمال نظارت آنها در امر ساخت و ساز می بینیم که بسیاری از هزینه های اضافی در ساختمان حذف و از مصالح ساختمانی نیز به نحو مطلوب و صحیح استفاده کرده و باعث نمی شود که در پایان ساختمان بخواهیم با انبوهی از نخاله های ساختمان روبرو شده و هم متحمل هزینه اضافی شده باشیم و هم به طبیعتمان آسیب جدی وارد نمائیم.

دوم اینکه این مقایسه نشان داده است که هزینه مازاد در یک ساختمان فنی در مقایسه با ساختمان غیرفنی فقط 5 تا 10 درصد خواهد بود که با تدبیر مهندسین ساختمان می توانیم این هزینه را نیز کاش دهیم.

پس مردم شریف استانمان بیائید به فرزندانتان که علم خود را وقف خدمت به جامعه نموده اند این فرصت را داده تا با نظارت خود بر ساخت و ساز شما ساختمانی ایمن و زیبا را به شما هدیه نمایند.

کسانی که می خواهند ملکی را خریداری نمایند اولین خواسته شان کسب اطلاعات فنی از مهندس ناظر پروژه باشد دومین درخواست آنها وصول پروانه و اینکه آیا این ملک در کمیسیون ماده صد مطرح گردیده است یا خیر؟ که متاسفانه بیشتر افراد سود جو قبل از پروانه نسبت به ساخت و ساز اقدام می نمایند و از سهل انگاری بعضی از مهندسین نیز سوءاستفاده نموده و با تایید آنها و طرح موضوع در کمیسیون ماده صد و با پرداخت جریمه ناچیزی نسبت به اخذ پروانه اقدام می نمایند که در این راستا و جهت کاهش چنین ساخت و سازهایی شهرداری ضمن تعطیل نمودن اینگونه املاک برابر سنوات گذشته مهندسین ناظر خاطی را به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی معرفی می نمایند.

زلزله اخیر زنگ خطری برای ما بوده تا از شروع عملیات ساخت و ساز خود ضمن اخذ پروانه ساختمانی از شهرداری مهندسین ناظر را به همکاری طلبید و از تجربیات آنها استفاده نمائیم تا ساختمانی امن و راحت به خانواده خود هدیه نمائیم و بدانید که مهندسین ساختمان استان می توانند بعنوان بازوی توانمند شما در امر ساخت و ساز مانع از هدر رفت اموال شما باشند.


پس لازم است مالکین و خریداران محترم به این موارد توجه کافی نمایند:
1-    قبل از هرگونه ساخت و ساز ضمن مراجعه به شهرداری و اخذ پروانه ساختمانی، در زمان ساخت و ساز از نظرات مهندس ناظر خود توجه کافی نموده و از اطلاعات آنها استفاده نمایند.
2-    خریداران محترم قبل از خرید زمین به شهرداری مراجعه تا کارشناسان شهرداری اطلاعات کاملی از کاربری و شبکه معابر در اختیار آنها قرار دهد.
3-    خریداران محترم قبل از خرید مسکن ضمن اخذ پروانه ساختمانی از فروشنده اطلاعات لازم را از مهندس ناظر اخذ نموده تا از نحوه ساخت و ساز و فنی یا غیره فنی بودن آن آگاهی پیدا نمایند.
4-    خریداران محترم از خرید املاکی که فاقد پروانه ساخت می باشد جداً خودداری نمایند.
5-    همشهریان عزیز در صورتیکه ساخت و سازی در همجوار ملک آنها در حال احداث بوده و ضوابط شهرسازی و سطح اشغال را رعایت ننموده به نحوی که مشرفیت بر ساختمان آنها می باشد به شهرداری اطلاع تا نسبت به تعطیل کردن اقدام گردد.
6-    مهندسین محترم گزارشات مرحله ای خود را با ذکر ادامه عملیات مقدور می باشد یا خیر به شهرداری و نظام مهندسی ارائه نمایند.
7-    مهندسین ناظر حتی المقدور تعهد نظارت املاک بدون پروانه را بعهده نگرفته چون شهرداری تمام مهندسین ناظر املاکی را که در کمیسیون ماده صد مطرح می شود را طبق مفاد آن کمیسیون به شورای انتظامی معرفی نماید.
8-    مهندسین ناظر ضمن نظارت دقیق از ملک مورد نظارت خود موارد مغایر فنی و شهرسازی را به شهرداری و نظام مهندسی اعلام نمایند در غیر اینصورت عواقب بعدی متوجه آن خواهد بود.
9-    بعضی از املاک در شهر یاسوج بصورت شبانه احداث می شود که این املاک در لیست سیاه شهرداری قرار گرفته خواهد شد پس از خرید چنین املاکی خودداری گردد.

 

نظرات کاربران

نظر خود را بیان کنید

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک :

نظرات